Hoe krijg je als topsporter sponsoren?

Pass door via:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Het is een vraag die vrijwel elke sporter heeft. Met name de individuele sporter. Iets wat niet meevalt. Want jij bent goed in jouw sport hebt een specifieke droom of wens en wilt dolgraag dat doel halen. Echter is hier 100% toewijding en tijd voor nodig en dan vergeten we de beste mensen om je heen en materialen nog. Al deze aspecten dragen bij aan die ene topprestatie maar je kunt niet aan alle aspecten voldoen gezien de financiën op een lager niveau zitten. Hoe pak je dat aan, in dit artikel vertellen we je over de kracht van jouw eigen verhaal.

Sponsoring gaat vaak over

Sponsoring gaat vaak over tegenprestaties. Dus jij als sporter krijgt een zak geld en wat doe jij terug voor degene die sponsort? In veel gevallen komen we dan niet veel verder dan wat exposure. Dus een bedrijfsnaam op de broek, een sponsorbord, een vermelding op social media – dat soort dingen. Soms voegen we daar nog wat VIP-kaarten of een lezing van jou aan toe en dan houdt het qua pakketten wel op. In onze ogen is dat te beperkt. Het kan zeker een deel van de uitwerking van jullie samenwerking zijn, maar het moet eigenlijk niet de hoofdmoot zijn. Dat komt doordat exposure voor een bedrijf pas echt rendement oplevert als je bekend bent geworden of je doel hebt behaald. Jij zit daar nog vóór. Daarom moet je wegblijven bij het alleen aanbieden van bereik, want dat is een dunne basis die vaak geen diepgaande samenwerking oplevert.

Lees ook: Hoe haal je rendement uit sportsponsoring?

Jij versus het bedrijfsleven

Allereerst is het van belang om je ervan bewust te zijn dat het bedrijfsleven dagelijks op zoek is naar talenten die de top kunnen bereiken. Dus een IT-bedrijf zoekt die ene IT-topper die hen ECHT verder helpt. Als je dat laat doordringen, dan ben jij in de kern iemand naar wie het bedrijfsleven op zoek is. Namelijk iemand die zich kan meten met de besten, en iemand die de ambitie heeft om echt de beste te worden en daar ook risico’s voor durft te nemen. Voor jou heel logisch, maar voor veel mensen in het ‘gewone’ leven allesbehalve. Wat we hiermee willen zeggen is dat jouw toewijding en talent een basis vormen die altijd te vermarkten is.

Maar dat is nog wat te weinig

Uiteraard is dat nog te weinig. Dit komt doordat elk groot sporttalent in dat geval hetzelfde verhaal heeft en met dezelfde pitch komt bij potentiële sponsoren. Dat kan natuurlijk niet. En dat zou het ook generiek en oppervlakkig maken. Daarom is het van belang om te kijken waar jij voor staat en waar jouw talenten liggen.

Ben jij een nummer 10 op het veld, die creatieve middenvelder die wedstrijden in zijn eentje beslist? Of ben je juist de knecht op de racefiets, iemand die stoempt, gas geeft, met de kop in de wind anderen beter laat presteren?

Het lijken misschien onbelangrijke zaken, maar het tegendeel is waar. Dit komt doordat bedrijven, vooral grote bedrijven, vaak moeite hebben om een boodschap over te brengen of een cultuur te handhaven. Ze zoeken daarbij slagkracht, en daar kun jij bij helpen. Jij kunt, zoals de knecht in het wielrennen, het symbool worden voor ‘we doen het samen’ binnen een bedrijf (om maar een voorbeeld te noemen)

Begin bij de kern, jezelf

Waar je niet overheen moet kijken, zijn je persoonlijke waarden en normen, maar ook jouw visie, missie en kernkwaliteiten. Door dit heel scherp te krijgen en echt te doorgronden, is ook niet ineens iedereen jouw potentiële sponsor. Dat zou ook vreemd zijn. Zo werkt het in het bedrijfsleven ook niet. Je zult dus op zoek moeten naar partijen die bij jou aansluiten.

Ik ga nog even door op het voorbeeld van de wielrenner. Je kunt hier natuurlijk maatschappelijke zaken aan koppelen, zoals meer fietsen, minder gebruik van de auto, een beter klimaat en minder CO2 uitstoot. Als jij als sporter op die manier bekend staat, dan weten bedrijven die dergelijke thema’s aanpakken of het ook belangrijk vinden jou te vinden in plaats van andersom.

Ga voor een samenwerking

Wat je hierdoor krijgt, is een ander gesprek. Je gaat in op de inhoud en vermijdt het gevoel alsof je met de pet rondgaat. Je gaat kijken naar hoe jullie elkaar kunnen versterken, en dat resulteert in alle gevallen in een prettiger gesprek. Bovendien levert het meer kansen op en zorgt het voor een duurzamere samenwerking.

Contact met Centrista

Tik jij 'm binnen?

"Sport haalt het beste in mij naar boven. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen!"

Gert Jan Stevens

oprichter en eigenaar Centrista

Ga verder met de warming-up:

Marketing voor sportclubs

Waarom een sportevenement organiseren als onderneming een slimme zet is

Zo benut je de kracht van relatiemarketing in de sport

Zo vertegenwoordigt iedere topsporter waarde

Ontdek de kracht van gamification

Rendement halen uit je sportsponsoring