Powered by Smartsupp

Join the squad

Waar begin je met content productie?

sport content productie

Pass door via:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Contentproductie en -ontwikkeling zijn dingen waar iedereen, zowel binnen als buiten de sport, mee bezig is. Denk aan foto’s, video’s, logo’s, websites, podcasts, enzovoort. Content staat vaak in de top 3 van taken op de #todo-lijst.

Voorkom een mismatch

Wij werken met bedrijven in de sport en met (ex-)topsporters. Wat we vaak zien, is dat mensen zomaar beginnen met het maken van content. Dit gebeurt vaak zelf, via een bekende, of door eenmalig een professional in te huren voor mooie foto’s, video’s of andere content. Maar meestal gebeurt dit zonder een plan, dus zonder richting en idee.

En dat is zonde, want je maakt content om je doelgroep te bereiken. Maar dat moet wel op de juiste manier gebeuren. De content die je maakt, moet passen bij wie je bent, wat je doet, wat je uitstraalt, wie je wilt zijn, je dienstverlening en je doelgroep.

Dat is belangrijk, omdat er zoveel verschillende mensen zijn met diverse interesses, opvattingen en ideeën.

Wat je wilt is mensen bereiken en binden die zich (mogelijk) tot jou aangetrokken voelen, in jou geloven, je leuk en tof vinden, je merk mooi vinden, je waarderen om je dienstverlening of respect voor je hebben.

En in dat geval is het vreemd als je in je communicatie, bijvoorbeeld met foto of video (of andere vormen van content), een heel andere boodschap uitzendt of je heel anders voordoet.

Praktische voorbeelden

  1. Je komt op de website van een sportschool die zich richt op topsporters, mensen die extreem toegewijd zijn en alleen voor dat ene toplichaam gaan. Geen standaard sportschool voor iedereen die af en toe wil bewegen, maar voor mensen met een duidelijk doel. Vervolgens zie je op de website een team van forse, totaal niet afgetrainde sportleraren. Wat denk je dan?

  2. Een sportschool in Groningen presenteert zich in de communicatie als heel clean en correct. De foto’s zijn gepolijst, er wordt met ‘u’ en ‘uw’ gesproken op de website, het ABN is perfect, en alles oogt netjes. Je vult een contactformulier in en wordt gebeld door de eigenaar. Voordat je je naam hebt kunnen zeggen, wordt er in plat Gronings geknauwd en een afspraak ingepland. Vervolgens kom je aan bij een rauwe sportschool vol met echte Groningers waar het Groningse accent de voertaal is. Wat denk je dan?

Dit zijn slechts twee voorbeelden, en ja, ze zijn wat extreem. Maar ze maken wel duidelijk waarom het zo belangrijk is om content te produceren die past bij je kernwaarden, strategie, visie, missie en doelstellingen.

Onderzoek je zelf

Daarom vinden wij het cruciaal om te beginnen met een sessie waarin je jezelf kritisch onderzoekt: wie ben je, wat doe je, waarom doe je het, wat zijn je korte- en langetermijndoelen, wat wil je uitstralen, en wat straal je nu uit? Je moet jezelf echt binnenstebuiten keren om tot de kern te komen. Dit moet super scherp zijn. Hoe scherper je dit hebt, hoe beter, want naarmate de boodschap verder verspreid wordt, neemt de scherpte en daarmee het effect onvermijdelijk af.

Tip: huur hiervoor professionals in. Zij hebben een frisse blik en kijken anders naar jouw situatie. Dit kunnen wij als sportmarketingbureau zijn, maar het kan ook een ander bureau zijn.

Bouw aan contentkaders

Wat helpt, is het bouwen van contentkaders.

Dit kan een driehoek, vierkant of vijfhoek zijn – het maakt niet uit.

Elk kader (of lijn) van de vorm vertegenwoordigt iets, en het is cruciaal dat alles wat je produceert binnen deze kaders past.

Als dat niet zo is, moet je door ontwikkelen totdat het wel past.

Door op deze manier te werken, word je kritisch op wat je doet en ontstaat er een duidelijke consistentie in je uitingen. Hierdoor wordt je verhaal beter verteld en sluit het beter aan bij wat je doet, je doelstellingen, uitstraling, en meer.

Hieronder zie je een voorbeeld. Bij Centrista proberen wij altijd content te produceren voor onze eigen kanalen die binnen deze kaders past. Uiteraard geven we hier nog veel meer uitleg over in een uitgebreider document, aangezien er een hele visie en missie aan vastzit, maar in de basis komt het hierop neer: wij willen dat de content die wij voor onszelf produceren altijd deze uitstraling heeft.

content kaders

Eenvoudig is het niet

Het lijkt misschien eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Het is lastig om kritisch naar jezelf te kijken of juist de sterke punten van jezelf te zien. Vaak zie je dat bedrijven en mensen hun eigen kwaliteiten, USP’s en unieke punten over het hoofd zien omdat deze zo dicht bij hen staan. Het is daarom erg aan te raden om feedback te vragen aan anderen, buitenstaanders, of een strategisch bureau.

Content schieten

En dan begint het pas. Wat voor content ga jij maken? Foto’s, video’s, podcasts, gifjes, visuals? En wie ga je daarvoor inschakelen?

PS: Ben je op zoek naar toffe sportcontent? Dan komen we graag eens met je in gesprek!

Resultaat

Theoretisch gezien kan een verhaal als deze kloppen, maar je wilt natuurlijk weten wat het je echt oplevert. Dus stel je past dit toe, wat betekent dat dan voor jou?

  • Altijd sturing: Je geeft altijd richting aan wat je de wereld in stuurt.
  • Duidelijk en sterk verhaal: Je hebt continue een helder en krachtig verhaal.
  • Herkenning: Je doelgroep herkent tot in detail je boodschap
  • Geen mismatch: Je voorkomt mismatches met je doelgroep
  • Duidelijke koersrichting: Je hebt een duidelijke richting en koers.
  • Energie: Je doet wat bij je past en krijgt daar energie van.
  • Positieve feedback: Je ontvangt positieve terugkoppeling van mensen in je directe omgeving.

Contact met Centrista

Tik jij 'm binnen?

"Sport haalt het beste in mij naar boven. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen!"

Gert Jan Stevens

oprichter en eigenaar Centrista

Ga verder met de warming-up:

Wat is een activatie?

Waar begin je met content productie?

Wat is sportmarketing precies?

Versterk je propositie door het een verhaal te geven!

Hoe krijg je als topsporter sponsoren?

Het belang van sportmarketing: verbinding, passie en groei