Het lijkt misschien eenvoudig om sponsoren aan te trekken als sporter, maar in werkelijkheid is het vaak veel complexer. Veel sporters krijgen het niet voor elkaar, vooral omdat ze vaak sponsorpakketten aanbieden met standaardopties zoals een logo op kleding, petten, jassen en tassen, plus enkele andere randzaken. Persoonlijk beschouw ik dit vaak als een lege huls; het lijkt een leuke aanvulling, maar voegt weinig waarde toe.
Daarnaast zie je vaak dat sporters proberen geld te verkrijgen van familie, vrienden en kennissen. Hoewel dit op korte termijn enige opbrengsten kan genereren, is het op lange termijn niet betrouwbaar. Deze manier van sponsoren is gebaseerd op gunst en niet op inhoudelijke waarde, wat de waarde van de sponsoring in geld beïnvloedt. Hierdoor blijft de opbrengst vaak beperkt en instabiel.
Golden circle
Simon Sinek is de grondlegger van het model de Golden Circle. Hij zet drie cirkels in elkaar, waardoor je een kern hebt met daaromheen twee lagen. Voor de verduidelijking zet hij ‘Why’ in het midden (de kern), ‘How’ daaromheen, en ‘What’ als buitenste rand. Dit is te zien op onderstaande afbeelding.
Sinek legt uit dat veel bedrijven zich bezighouden met de buitenste cirkel, dus ze zijn alleen maar bezig met wat ze verkopen, zoals bijvoorbeeld hardloopschoenen. Hij legt uit dat dit te weinig inhoud heeft. Ten eerste kun je ergens anders ook hardloopschoenen kopen. Daarnaast zijn hardloopschoenen ook maar hardloopschoenen.
Daarom is het belangrijk om je verhaal, je marketing, af te stemmen op de ‘Why’. Dus waarom doe jij de dingen die je doet? Wat zet jou aan? Wat past bij jou identiteit?
Dit lijkt misschien een ver-van-je-bed-show, maar dat is het absoluut niet. Mensen kopen van mensen en sluiten aan bij missies, zienswijzen, visies en meer. Alleen moet je dat wel duidelijk maken in je marketing, of beter gezegd, in het verhaal dat je vertelt. Als je dat goed doet, creëer je iets waar mensen echt op aansluiten.
En op dat moment heb je geen hardloopschoen-kopers meer, maar fans die ook hardloopschoenen bij je afnemen.
Dit is kort de uitleg van de Golden Circle en vormt een zeer belangrijk onderdeel van onze strategiesessies.
Voor jou als sporter?
Nu hoor ik je bijna denken: “Maar ik vermarkt alleen bereik met de hoop dat bedrijven hierdoor meer zichtbaarheid krijgen, naamsbekendheid verkrijgen en/of meer producten verkopen.”
Dus hoe ga ik meer een verhaal vertellen? Hoe creeer ik daardoor meer waarde?
Het antwoord is eigenlijk simpel: het begint met jezelf helemaal binnenstebuiten keren. Wie ben jij als persoon? Waar sta je voor? Wat voor type sporter ben je? Waar sta je bekend om en waar wil je bekend om staan? Wat zijn je eigenschappen? Noem maar op.
Binnen onze sessies doen we dit zeer zorgvuldig. We gaan meerdere keren met je in gesprek en stellen veel vragen om écht tot de kern te komen. Dit versterken we met een uitgebreide eigenschappenanalyse die ons nog meer inzicht geeft.
Vanuit daar werken we verder aan je propositie.
Deze aanpak zorgt ervoor dat je dingen gaat zeggen en vermarkten die echt bij je passen. Hierdoor trek je sponsoren aan die ook bij jou passen, omdat zij op hun beurt op zoek zijn naar iemand zoals jij.
Met een duidelijke boodschap kom je krachtiger en onderscheidend over, waardoor je opvalt tussen de grijze massa en sponsoren je makkelijker kunnen vinden en beter kunnen identificeren.
Een voorbeeld
We geloven in het geven van voorbeelden en het openbaar maken van onze ideeën. We lopen daarbij het risico dat anderen met onze creativiteit aan de haal gaan. Maar omdat we onze missie om de kracht van sport in Nederland te benutten vooropstellen, nemen we dat risico voor lief.
Hieronder volgt een beknopt voorbeeld van verbanden die we in het verleden hebben gelegd. We laten de details van het proces even buiten beschouwing om het overzichtelijk te houden.
Wie?
Een zeer technisch begaafde oud-profvoetballer met een indrukwekkende carrière. Die in zijn carriere vaak als te klein werd gezien. Iedereen zag dat die kon voetballen maar niemand dacht dat die het grote mensen voetbal aan zou kunnen.
Wens:
Iets teruggeven aan de maatschappij, met een duidelijke focus op mensen uit achterstandswijken.
Wat gedaan?
We hebben vele gesprekken gevoerd, een uitgebreide eigenschappenanalyse uitgevoerd, en dieper gekeken naar zijn sportcarrière.
Ontwikkeling:
We hebben kernwaarden, visie en missie opgesteld en uitgewerkt in een krachtige slogan en dienstverlening. Voorbeelden zijn:
- #GOALLforit – Refererend aan het maken van een doelpunt en de unieke wijze dat hij het profvoetbal heeft gehaald vertaald naar dat voor iedereen geldt dat als je iets wilt, je ergens voor moet gaan.
- #GOALLwithhope – Bovenstaand is eindeloos door te voeren. Zo ook op deze manier!
Verdere uitwerkingen:
Visuele identiteit en website ontwikkeld.
Wat levert dit op?
Als oud-profvoetballer met een sterke carrière gaan er veel deuren open. Maar wat zeg je in de beperkte tijd die je krijgt, bijvoorbeeld op TV? Dit hele traject heeft hem een ijzersterk verhaal opgeleverd, vertaald in een super professionele uitstraling dat direct meer autoriteit uitstraalt.
Daarnaast zijn we nu op zoek naar sponsoren voor diverse activiteiten.
Door het duidelijke verhaal met een sterke missie en visie, zitten we op een andere manier aan tafel.
Het gaat nu over de inhoud waar je voor staat en waar je enthousiast over bent. Dit enthousiasme is voelbaar, waardoor mensen (de andere kant van de tafel) veel sneller ‘gepakt’ worden.
Bovendien voorkom je het vervelende gevoel van bedelen.
Waarom loopt het gesprek anders?
Nogmaals wil ik benadrukken dat je op een andere manier aan tafel zit.
In dit geval zet je je bereik als voetballer in om jongeren die op een kantelpunt in hun leven staan positief te beïnvloeden. Je wilt hen in beweging brengen, sportplezier laten ervaren en zo helpen om weg te blijven uit het criminele circuit of negatieve gedachten. Je moedigt hen aan om kansen met energie aan te grijpen.
Wanneer je aan je gesprekspartner, zoals ondernemers of vertegenwoordigers van gemeenten en provincies, de vraag stelt:
“Vinden jullie dit ook belangrijk?” krijg je nooit een nee te horen.
Iedereen vindt dit belangrijk, omdat het gaat om de toekomst van jongeren die mogelijk toekomstige collega’s, werknemers of leden van de gemeenschap kunnen zijn. Bovendien kan het bijdragen aan het verminderen van problemen zoals winkeldiefstallen.
En zo heb je de cirkel rond!