Wat is sportmarketing precies?

wat is sportmarketing

Pass door via:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Als sportmarketingbureau hebben we gemerkt dat veel mensen niet precies weten wat wij doen. Het is aan ons om hierover duidelijkheid te verschaffen. Op deze manier kunnen we niet alleen jou voorzien van informatie, maar kunnen we ook familieleden, vrienden en potentiële klanten goed en inhoudelijk informeren, zonder dat wij zelf voortdurend aan het woord zijn.

Simpele vertaling van sportmarketing

Laten we beginnen met het uitleggen van wat marketing inhoudt, omdat dit voor 80% bepaalt wat wij doen. Marketing draait om het promoten van producten, diensten en verhalen om klanten en fans te activeren, te overtuigen en te binden.

Dit is precies wat wij doen. Het grote verschil met andere marketingbureaus is dat sportmarketingbureaus zoals wij altijd een link leggen met sport en/of beweging.

Klanten sportmarketingbureau

We hebben nu de basisuitleg gehad, maar dat blijft nog vrij abstract. Wat betekent het concreet? Wat doen wij precies en wat leveren wij aan onze klanten en atleten? Om dat goed te begrijpen, is het handig om te weten wie onze klanten zijn:

Topsporters of ex-topsporters die hun naamsbekendheid willen vergroten om meer fans aan te trekken en te binden. Hierdoor worden ze aantrekkelijker voor sponsoren en behalen ze financieel voordeel, zowel op korte als lange termijn. Dit helpt hen om zich volledig op hun sport te richten en langdurige voordelen te halen uit hun carrière.

Sportbedrijven, zoals sportscholen en sportmerken, die doelstellingen hebben zoals het aantrekken van meer klanten, verhogen van de verkoop, vergroten van de naamsbekendheid, en succesvol lanceren van nieuwe producten en diensten. Kort gezegd, begeleiden wij sportbedrijven op het gebied van marketing en promotie om hun doelstellingen te bereiken.

Bedrijven buiten de sport met vergelijkbare doelstellingen als sportbedrijven, maar die niet actief zijn in de sportsector. Deze bedrijven geloven in de kracht van sport en willen deze benutten om doelen te bereiken zoals naamsbekendheid, promotie, meer omzet, meer klanten en succesvolle lanceringen, om maar een paar voorbeelden te noemen.

foto ontwikkeling atleten
📸: Stefan Boermans olympisch atleet

Waar wij specifiek voor staan?

Bij Centrista geloven we sterk in het belang van gerichte en doordachte strategieën. Losse flodders die de wereld in worden geschoten hebben geen enkele zin. Daarom hebben wij de slogan “Run with ideas, score with concepts.” Wat wij doen, is alle ideeën omzetten in concepten—concepten die meermaals inzetbaar zijn, een blijvende impact maken en blijven hangen. Deze concepten sturen je niet slechts één keer in de goede richting, maar zorgen ervoor dat je herhaaldelijk profiteert.

Waarom kiezen voor een sportmarketingbureau?

Vraag je je af waarom je zou kiezen voor een sportmarketingbureau in plaats van een regulier marketingbureau? De belangrijkste reden is dat de kracht van sport echt moet worden gevoeld en begrepen. Mensen met een passie voor sport kunnen dit het beste overbrengen. Bovendien hebben sportmarketingbureaus vaak een uitgebreid netwerk binnen de sportwereld. Dit zorgt ervoor dat de lijntjes kort zijn en dat er snel, concreet en efficiënt kunnen werken.

Hoe uit zich dat dan?

Goed, het is inmiddels duidelijk wat we in de basis doen, wie onze klanten zijn en welke doelstellingen zij hebben. Tijd om het concreter te maken en enkele voorbeelden van onze werkzaamheden te delen. Na het delen van deze voorbeelden, samen met de bovenstaande uitleg, moet het duidelijk zijn wat een sportmarketingbureau precies doet. We sommen het eerst voor je op en schrijven het daarna voor je uit!

    Sponsoring en partnerschappen

    We verbinden bedrijven en merken met sportteams, atleten of evenementen, met als doel een wederzijds voordeel voor beide partijen te creëren.

    Campagneontwikkeling

    We creëren en ontwikkelen grote en kleine marketingcampagnes rondom sportevenementen of atleten om merkbekendheid te vergroten.

    Eventorganisatie

    We plannen en voeren sportevenementen uit, variërend van lokale wedstrijden tot internationale toernooien.

    Social mediastrategieën

    We beheren en optimaliseren sociale mediakanalen voor topsporters, ex-topsporters en bedrijven in de sport.

    Contentcreatie

    We ontwikkelen aantrekkelijke content voor iedereen in de sport, zoals video’s, foto’s, websites, blogs en artikelen, om bij te dragen aan doelstellingen van onze klanten!

    Merkaanpassing en -positionering

    We passen merkstrategieën aan en creëren nieuwe strategieën om de gewenste uitstraling te bereiken die bij het bedrijf, de sporter of het evenement past, zodat potentiële klanten beter en sneller bereikt worden.

    Influencer marketing

    We organiseren samenwerkingen met sporters en sportinfluencers om producten en diensten van bedrijven en merken te promoten.

    Relatiebeheer met sponsors

    We ondersteunen bij het opbouwen en onderhouden van relaties tussen sportorganisaties, zoals evenementorganisaties en sportteams, en zowel bestaande als potentiële sponsors.

    Marktonderzoek

    We analyseren markttrends en consumentengedrag om gerichte, originele en effectieve sportmarketingstrategieën te ontwikkelen.

    Brand activaties

    We organiseren online en offline activaties om fans en klanten te verbinden aan merken, bedrijven en sporten.

    Atletenbeheer

    We helpen Nederlandse sporters die in de top spelen, tegen de top spelen, naar de top toe werken of in de top hebben gespeeld. Dit omvat het beheren van hun carrière, inclusief marketingstrategieën en sponsorcontracten.

    Digital advertising

    We zetten gerichte online-advertenties en campagnes op en voeren deze uit via platforms zoals Google Ads en sociale media. Dit omvat het volledige plaatje, van contentcreatie tot doelgroep bepaling en data-analyse.

    Experience marketing

    We zetten in op unieke en interactieve ervaringen rondom sportevenementen om een warmere band te creëren tussen een merk, bedrijf of atleet en hun consumenten en fans.

    Sponsorwerving

    We zoeken actief naar potentiële sponsors voor sporters, teams en evenementen. Daarnaast zoeken we ook naar geschikte sporters voor bedrijven, om hen te helpen en te begeleiden bij het behalen van hun doelstellingen.

    Fan engagement

    We bedenken, ontwikkelen en beheren platforms, apps en websites om fans direct te betrekken bij hun favoriete sportteams, sportbedrijven en atleten.

    Email marketing

    We bouwen databases op voor onze klanten door gerichte emailcampagnes, emailstrings en geautomatiseerde workflows op te zetten. Dit houdt fans en klanten op de hoogte van sportgerelateerde aanbiedingen en evenementen, informeert hen over diverse zaken en helpt sportteams, sporters en bedrijven bij het opbouwen en ontwikkelen van een waardevolle database door middel van slimme data-uitvraag.

    Sponsorschap activaties

    We bedenken, ontwikkelen en voeren activatiestrategieën uit om sponsors te helpen hun investeringen maximaal te benutten.

    Strategieën

    We ontwikkelen complete strategieën door terug te gaan naar de kern, bedrijven en sporters volledig te doorgronden en vanuit daar een unieke positionering, concept en marketingboodschap te creëren die volledig origineel en passend is bij de klant.

    Visuele identiteit

    We zetten onze expertise in voor het ontwikkelen van een visuele identiteit. Denk hierbij aan logo-ontwerp, brandbooks en visuele elementen voor bedrijven, sporters en evenementen.

    Er is nog meer mogelijk

    Zoals je ziet, bestaat sportmarketing uit een breed scala aan diensten. We hebben hier ruim 80% van onze werkzaamheden benoemd. Er zijn echter nog meer mogelijkheden die we niet hebben genoemd omdat ze vaak overlappen. Een voorbeeld hiervan is het creëren van guerrillamarketingacties, gericht op viral gaan. In de basis draait het altijd om activeren, inspireren en verbinden, zowel online als offline, profiterend van de kracht van sport.

    Contact met Centrista

    Tik jij 'm binnen?

    "Sport haalt het beste in mij naar boven. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen!"

    Gert Jan Stevens

    oprichter en eigenaar Centrista

    Ga verder met de warming-up:

    Sportclub marketing: effectieve strategieën voor groei

    Het belang van merkidentiteit voor een sportevenement

    Hoe kies je de juiste sporter, sportclub of sportteam om te sponsoren?

    Sport inzetten om medewerkers aan te trekken en te behouden

    Community bouwen als sporter: verdienmodellen en strategie

    Padel netwerkevenementen organiseren: Van idee tot succes

    Word member en profiteer!

    Word Centrista Member en krijg exclusieve sportdeals, als eerste sponsoringkansen, maandelijkse game-changing inzichten, een gratis strategiecheck én een cadeau bij je start!

    Mis niks en sluit je GRATIS aan! 🚀